Na skróty
wro2025_pl

The Crystal World
The Crystal World

The Crystal World

Shota Yamauchi (JP)
instalacja wideo, 2024

Krystaliczny świat jako metafora równowagi, między ruchem a bezruchem, życiem a śmiercią.

Ta praca przedstawia nowy wymiar – kryształowy świat, inspirowany mistycznym, spekulatywnym światem powieści J.G. Ballarda o tym samym tytule (The Crystal World). Jej tematem przewodnim jest złoty środek, symbolizujący stan równowagi, będącej ponad przeciwstawnymi siłami, takimi jak życie i śmierć czy bezruch i ruch.

W tej pracy wideo wykorzystano grafikę komputerową 3D, aby przedstawić opowieść o początku i końcu świata. Podobnie jak w naszym świecie, pozornie niezwiązane ze sobą zdarzenia przekształcają się i wpływają na siebie nawzajem, tworząc wielki cykl. Rzeźbiarska część instalacji przedstawia dwoje ludzi oraz węża – w sytuacji, w której postacie pokrywają się złotem i zaczynają krystalizować. Męska postać wyciągając rękę opiera się rozwijającemu się złotu, podczas gdy postać kobieca wydaje się je akceptować.

Oba elementy instalacji łączą się wokół centralnego motywu złota, dynamicznie wzajemnie na siebie oddziałując.

W Kryształowym świecie Ballarda, lasy i ludzkie ciała ozdobione kryształami ukazane są w stanie zawieszenia – ani żywe, ani martwe – proponując nową wizję szczęścia. W tej instalacji uwaga przesuwa się z tradycyjnych wyobrażeń o bogactwie i dobrobycie symbolizowanych przez złoto w stronę eksploracji szczęścia przy bardziej wyważonej ocenie jego wartości. Tematem pracy jest poszukiwanie spełnienia nie w pogoni za bogactwem materialnym, lecz w równowadze i harmonii, które ono symbolizuje.

Shota Yamauchi – urodzony w 1992 roku, mieszka i pracuje w Tokio. Ukończył studia magisterskie (MFA) na kierunku New Media w Tokyo University of the Arts, Graduate School of Film and New Media w 2016 roku. Jego najnowsze wystawy indywidualne to MAM Project 030 x MAM Digital: Yamauchi Shota (Tokio, 2022), Where is EIZO-ZIMA going? Where are we going¿ (Tajpej, 2022) oraz Medium and Dimension: Apparition (Tokio, 2023). Brał również udział w wystawach zbiorowych, takich jak Roppongi Crossing 2019: Connexions (Tokio, 2019), D.T. Suzuki: Life = Zen = Art (Tokio, 2022) oraz Ars Electronica Festival 2022 (Linz, Austria, 2022).

Jego prace były wielokrotnie prezentowane podczas Biennale Sztuki Mediów WRO, a także na wystawie w ramach Eco Expanded City (2016). Podczas poprzedniej edycji Biennale WRO, współpracując z wrocławskimi aktorkami i aktorami, prezentował swój performans The Dancing Princess w Sali Teatru Laboratorium.

Laureat nagrody TERRADA ART AWARD 2021 (nagroda Kaneshimy Takahiro oraz Nagroda Publiczności), a także Nagrody Doskonałości (Excellence Award) w Dziale Sztuki 25. edycji Japan Media Arts Festival (2022).