Immersyjna przestrzeń dźwięku i wibracji, łącząca sztukę, naukę i dotyk – tworzy inkluzywne doświadczenie muzyczne dostępne nie tylko przez słuch, lecz także przez inne zmysły.
Sub_bar to swobodne pole gry łączącej akustyczne subczęstotliwości i sztukę haptyczną, a zarazem wykreowana przez berliński festiwal Eufonia pionierska seria wydarzeń eksplorujących muzykę, wibracje basu, zmysł dotyku, przestrzeń, która zaprasza wszystkich do spotkania, interakcji i doświadczania muzyki w innowacyjny, inkluzywny i immersyjny sposób – ponad podziałami na kulturę klubową, eksperyment muzyczny, sztukę mediów i performance.
Zarazem jest to sformowany już ruch osób artystycznych i badających fizyczną, muzyczną i kulturową naturę kontaktu człowieka z niskimi częstotliwościami i wibracjami, pionierki i pionierów zmiany w produkcji i edukacji muzycznej, przechodzących od dźwięku do wibracji.
Ta nowa forma doświadczenia, skupiona na subczęstotliwościach i subwooferach, wzbogaca krajobraz kulturowy o narracje i wrażenia, których nigdy wcześniej nie doświadczono, otwiera to drzwi do nowej formy rytuału: ulotnego, transcendentalnego i inkluzywnego.
Francesco Spaggiari to artysta, producent muzyczny i twórca działający na styku muzyki elektronicznej i kuratorstwa wystaw. Jego prace badają interakcje między różnorodnymi bodźcami kulturowymi, czerpiąc z wykształcenia w dziedzinie komunikacji oraz głębokiego zainteresowania psychologią i percepcją. Ta szeroka ciekawość doprowadziła go do wyjścia poza produkcję muzyczną i założenia w 2019 roku festiwalu Eufonia – interdyscyplinarnego wydarzenia skoncentrowanego na dźwięku, obejmującego tak różnorodne tematy jak: biologia, fizyka, estetyka, muzykologia, neurologia, psychologia, archeologia, architektura, technologia, aktywizm i inne, oraz rozmaite formaty: instalacje dźwiękowe, panele dyskusyjne, wykłady, rytuały, koncerty, gry i eksperymenty naukowe oraz artystyczne.
Francesco współpracował przy licznych projektach na styku nauki i sztuki – od neuronauki po astrofizykę. W 2011 roku współtworzył z AlphaWave grę dźwiękową opartą na EEG, mającą na celu trenowanie graczy w utrzymywaniu aktywności fal Alfa. Po festiwalu Eufonia zrealizował dla Google Arts & Culture internetowy cykl wywiadów „Clubbing: Deconstructed”, badający głębokie powiązania między klubową kulturą a starożytnymi rytuałami, ukazując ich silne związki i uderzające podobieństwa. Stworzył również interaktywną instalację „Larghissimo” we współpracy z Instytutem Astrofizyki Portugalii (IASTRO). Instalacja ta wykorzystywała 16 głośników do generowania pola dźwiękowego, przy czym ruch ludzi wchodzących do przestrzeni był używany jako dane wejściowe do spowalniania tempa arpeggiatorów w każdym głośniku – sonifikując tym samym wpływ masy na czasoprzestrzeń i tworzenie fal grawitacyjnych.
Od 2021 roku Francesco koncentruje się na rozwijaniu Sub_Bar – zarówno jako praktyki artystycznej, jak i zrównoważonej infrastruktury zapewniającej jej ciągłość i międzynarodowy rozwój. Jest to konieczny krok ku temu, by została uznana za „muzykę” przez społeczności Głuchych.
Festiwal Eufonia został w 2020 roku nominowany do nagrody Breakthrough of the Year przez Falling Walls Foundation, lecz został trzykrotnie odwołany z powodu pandemii. Sub_Bar z kolei w 2022 roku otrzymał nominację do Social Innovation Award przyznawanej przez Instytut Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
We wszystkich swoich działaniach – przeszłych, teraźniejszych i przyszłych – Francesco czerpie energię z wyzwania, jakim jest tworzenie narzędzi, które wzmacniają społeczeństwa, są etycznie piękne i inspirują do współpracy, łącząc istniejące warunki w celu generowania większej wartości ponad podziałami dziedzin i dyscyplin.