21 maja o 21:00 w Narodowym Forum Muzyki – za pomocą tej instalacji/instrumentu wideo artystka będzie na żywo tworzyć warstwę wizualną koncertu – polskiego prawykonania utworu „L’être contre le vent” performowanego wraz z kompozytorem Matthiasem Krügerem i organistą Tobiasem Tobitem Hagedornem. Wydarzenie biletowane.
Struktura tej obrazowej partytury powstała w oparciu o kompozycję dźwiękową Matthiasa Krügera, rozszerzając ją o autorski zestaw miniatur filmowych i o materiały zaczerpnięte z archiwum Centrum Sztuki WRO. Została zbudowana zgodnie z indywidualnym odczuwaniem zjawiska zanurzenia się w dźwięk i podróży przez odczuwalną przestrzeń audialną. Forma obrazowania nawiązuje do skojarzeń, wiedzy, sięgając do archiwów pamięci, psychofizjologii widzenia, rozpoznania optometrii, jakości pobudzenia i reagowania siatkówki w jej występujących zjawiskach: fotopsji, poliopsji, floater, fuzji, barwy i innych fenomenów oscylujących wokół zagadnienia qualiów.
Partytura wizualna nie ma narracji, jest strukturą obrazów utrzymaną w duchu eksperymentu wideo artu i w technice found footage, gdzie pojęcie powietrza (słupa drgającego wewnątrz instrumentu – organów) zostało zamienione na obraz abstrakcyjny, a dźwiękowy bohater, młodość, w metaforycznym ujęciu to cień wiatru.
Jego widmo w strukturze wizualnej ukazujące się w splątaniu możliwej wielowarstwowej materialności. Jako prafenomen idei WRO proponowane doświadczenie audiowizualne zaprasza do odczuwania, aby na zawsze pozostało prawdą autopsji w jej indywidualnej zdolności odbierania bodźców.
Przywołując Traktat logiczno-filozoficzny Ludwiga Wittgensteina: „2.0251 Przestrzeń, czas i barwa (barwność) są formami przedmiotów”, artystka udostępnia sceny filmowe w miejscu dedykowanemu raczej słuchaniu, ale w jakości zmysłowej opowiada obrazami o ich relacji. Ukazuje wrażenie, które może zaistnieć jedynie pod warunkiem ukształtowania miejsca, czasu, akcji i przedmiotu semantycznego dla jedynego naszego centralnego Ja.
Wielokanałowa instalacja jest konsultowana z Pawłem Janickim.
Bilety można zakupić w Narodowym Forum Muzyki lub online. Wydarzenie współorganizujemy we współpracy z festiwalem Musica Electronica Nova oraz Narodowym Forum Muzyki.
Mira Boczniowicz aka MiRART.73 – artystka wizualna. Identyfikuje się z hiszpańskim słowem mira, które znaczy „patrzeć”. O swojej twórczości mówi:
„W obrazowaniu w sztuce moje doświadczenia skupiają się wokół socjologii wizualnej, performatyki, optyki, subwersji, somatycznych akcji, sekwencyjności wizualnej, fenomenu percepcji jako przypadku iluzji tu i teraz. Interesuje mnie nurt transhumanizmu, teoria kwantowa, dziwaczne kształty i 11-ty wymiar”.
W ostatniej dekadzie, w kooperacji z fundacjami sztuki, jest zaangażowana w budowanie kolekcji / archiwum filmowego. Mira należy do zespołu Centrum Sztuki WRO i THE SELF PRESERVATION SOCIETY. Jest profesorką Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, gdzie prowadzi zajęcia z obszaru: inwentyki, wiedzy o strukturach, sposobach obrazowania w dizajnie i sztuce. Jest wiceprzewodnicząca Programu eUterus.