Trzy utwory na akordeon skomponowane w ostatniej dekadzie przez twórców aktywnie działających na styku muzyki instrumentalnej i mediów dźwiękowych.
Koncert Rafała Łuca, organizowany we współpracy Biennale Sztuki Mediów WRO i festiwalu Musica Electronica Nova, prezentuje współczesne oblicze akordeonu w połączeniu z elektroniką.
„96bit music” Matthiasa Kranebittera to utwór na akordeon i playback, pełen błyskotliwych kontrastów, dynamicznych zmian i cyfrowych zniekształceń. Kompozycja balansuje między pastiszem a eksperymentem, ukazując akordeon w nowym, często zaskakującym świetle.
Oxana Omelchuk w „5 Widmungen an die verborgenen Empfänger” łączy akordeon z taśmą, tworząc wielowarstwową narrację dźwiękową. Utwór oparty jest na delikatnych zestawieniach brzmieniowych i subtelnej grze formą, a jego tytuł – „Pięć dedykacji dla ukrytych odbiorców” – podpowiada, że mamy do czynienia z czymś intymnym, choć niekoniecznie oczywistym.
Z kolei „Something out of Apocalypse” Pierre’a Jodlowskiego to intensywna kompozycja na akordeon i ścieżkę dźwiękową prowadzona dramatyczną, niemal filmową narracją. Warstwa elektroniczna wzmacnia ekspresję, a utwór operuje napięciem i rytmem przypominającym kadry z apokaliptycznego filmu.
Program koncertu pokazuje, jak współczesna muzyka traktuje akordeon nie jako instrument tradycyjny, lecz jako pełnoprawne medium do pracy z dźwiękiem, przestrzenią i technologią. Rafał Łuc, specjalizujący się w wykonawstwie muzyki nowej, prezentuje podejście oparte na precyzji, ciekawości i otwartości na dźwiękowe eksperymenty.
Rafał Łuc, urodzony w 1987 roku we Wrocławiu, absolwent Royal Academy of Music w Londynie (w klasie prof. Owena Murray’a), Musikene Centro Superior de Musica del Pais Vasco w San Sebastian (w klasie Iñakiego Alberdiego) oraz Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego (w klasie akordeonu dr hab. Zbigniewa Łuca), w której obecnie pracuje na stanowisku asystenta. We wrześniu 2018 r. uzyskał tytuł doktora habilitowanego sztuk muzycznych.
Tworzy Duo van Vliet ze szkockim altowiolistą Ianem Andersonem, jest także współzałożycielem i członkiem zespołu Kompopolex, który specjalizuje się w wykonywaniu muzyki najnowszej. Współpracuje również z takimi zespołami jak BBC SO, Royal Opera House, Aurora Orchestra, Britten Sinfonia, London Sinfonietta, Nash Ensemble, Chroma, Rambert Dance Company, Riot Ensemble, NFM Filharmonią Wrocławską i Operą Wrocławską, a także z kompozytorami nad nowym repertuarem akordeonowym. Występował na najważniejszych festiwalach muzyki najnowszej w tym: Warszawska Jesień, Musica Polonica Nova, Musica Electronica Nova, Poznańska Wiosna, Huddersfield Contemporary Music Festival, Ostrava New Music Days.
Za swoje wybitne osiągnięcia był nagradzany stypendiami Samorządu Wrocławia, Urzędu Marszałkowskiego Dolnego Śląska, stypendium zDolny Śląsk, Fundacji Crescendum Est-Polonia, Solti Foundation oraz czterokrotnie otrzymał stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W czerwcu 2015 r. nakładem wytwórni DUX ukazała się jego debiutancka płyta acc++ca z utworami na akordeon i elektronikę. Dwa lata później, w czerwcu 2017 r. nakładem Orchid Classics ukazała się płyta Duo van Vliet, Lachrymae ReVisited nominowana do EMV Award for New Music Recording of the Year przez New Music Scotland. W 2022 roku ukazało się nagranie koncertowe Evil Nigger Juliusa Eastmana z udziałem Rafała Łuca, wydane na winylu wspólnie z Arditti Quartet. W tym samym roku nagrywał również w Abbey Road Studios muzykę do ścieżki dźwiękowej Vampyr autorstwa Joby’ego Talbota oraz zarejestrował partię akordeonu do utworu wykorzystanego w filmie Wonka.