Na skróty
wro2025_pl

Kenosofia
Kenosofia

Kenosofia

Paweł Janicki (PL)
instalacja interaktywna, 2020-teraz

Klasyfikator obrazów starający się nadać nazwę wszystkiemu, co widzi.

Klasyfikator obrazów, jedna z najczęstszych aplikacji sztucznych sieci neuronowych, analizuje kadry z kamery umieszczonej nad monitorem, starając się nadać nazwę wszystkiemu, co widzi.

Nazwy są wymawiane i wyświetlane na ekranie znakami alfabetu Nug-Soth, pojawiającego się m.in. w Necronomiconie, fikcyjnej księdze wymyślonej przez H.P. Lovecrafta na potrzeby jego opowiadań.

Paweł Janicki czerpie głównie z osiągnięć muzyki, sztuki współczesnej i medialnej oraz praktyki posthumanistycznej – ale konstruuje formy odmienne od istniejących. Angażuje szerokie spektrum technik, podejść i protokołów: tworzy prace wykorzystujące zmysły syntetyczne, techniki programowania – również w nowoczesnym, poznawczym wcieleniu – oraz elementy inżynierii przestrzeni i materiałów. Ważną rolę w twórczości Janickiego odgrywają konteksty historyczne i bieżące – w szczególności postrzegana historia sztuki i coś, co można by nazwać historią myślenia.

Jest związany z Centrum Sztuki WRO, gdzie jest członkiem rady kuratorskiej, a w 2020 roku przedstawił solową wystawę Point Nemo. Był kuratorem Pawilonu Polskiego na Biennale w Gwangju w 2024 roku. Jego ostatnie afiliacje obejmują instytucje takie jak Funken Academy, Fraunhofer IWU, paneuropejski projekt ArtCast4D/AAASeed. W 2024 roku był kuratorem Pawilonu Polskiego na Biennale w Gwangju 2024 w Korei Południowej. Jego instytucjonalne współprace i prezentacje obejmują NASA (USA), Ars Electronica (Austria), Transmediale (Niemcy), Sapporo International Art Festival (Japonia), Khoj (Indie). Society of Algorithm wymienia jego występy sieciowe wśród wydarzeń kluczowych dla rozwoju tego gatunku sztuki.