Na skróty
wro2025_pl

Green Grey Black Brown
Green Grey Black Brown

Green Grey Black Brown

Yuyan Wang (CH/FR)
instalacja wideo, 2024

Nagrania z południowochińskich fabryk produkujących plastikowe rośliny, badanie umownych granic między naturą a jej imitacją.

Yuyan Wang wyobraża sobie świat, w którym ropa naftowa lub substancja do niej podobna jest klejem, który trzyma wszystko razem, alegorią, która miesza się z globalnymi pojęciami kapitalizmu i wydobycia oraz kwestionuje przyszłość – tego świata i naszą.

Green Grey Black Brown to filozoficzne science fiction, które odsłania mroczne podbrzusze przemysłu tworzyw sztucznych i technologii, gdzie ciemny szlam z pozostałościami ery jurajskiej powraca w dzisiejszych centrach handlowych. Praca obnaża krwawą logikę petrokapitalizmu i globalnego przemysłu wydobywczego, która jest drugą stroną wizji świetlanej przyszłości przemysłu technologicznego.

Instalacja wciąga widzów w hipnotyczne doświadczenie syntetycznego i dystopijnego krajobrazu płynącej ropy i plastiku. Wang pracuje ze znalezionymi obrazami z kontekstów przemysłowych i komercyjnych. Bada, jak te ruchome obrazy zmieniają się w zależności od kontekstu i sposobów, w jakie są wykorzystywane i rozpowszechniane. Dzięki rytmicznemu montażowi i ponurej, zapętlonej ścieżce dźwiękowej – spowolnionej wersji klasycznego utworu Yes z lat 80-tych „Owner of a Lonely Heart” – znaczenie obrazów przekształca się w potężne doświadczenie zmysłowe.

Yuyan Wang, urodzona w Chinach, a obecnie mieszkająca w Paryżu, zajmuje się filmem i sztuką wideo. Jej prace wykorzystują materiały pochodzące z recyklingu z przemysłowej sfery produkcji obrazów, śledząc ich mutację i rozprzestrzenianie się w cyfrowych ramach i reprezentacjach. Poprzez proces montażu Wang dekonstruuje i rekontekstualizuje zawiłe hierarchie i nieodłączne znaczenia materiałów – znalezionych, przetworzonych lub wyprodukowanych – pozbawiając symbole ich konwencjonalnych ścieżek percepcji i przekształcając je w wciągające doświadczenia sensoryczne.

Jej prace były prezentowane m.in. w Tate Modern, Palais de Tokyo, UCCA Beijing, na 12. Berlin Biennale, 15. Gwangju Biennale, e-flux Video&Film oraz na różnych festiwalach, takich jak Berlinale International Film Festival, International Film Festival Rotterdam, MoMa Doc Fortnight, CPH:DOX, European Media Art Festival, zdobywając liczne nagrody.